Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.06.2012 19:03 - ВОЙНИТЕ НА ДАКОМИЗИЙЦИТЕ И ШОПИТЕ СРЕЩУ РИМСКАТА ИМПЕРИЯ - Научен доклад от заседание на секция на Общобългарския конгрес по история от 21.06.2012 г.
Автор: bojanapankov Категория: Технологии   
Прочетен: 2857 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 21.06.2012 19:13


ВОЙНИТЕ НА ДАКОМИЗИЙЦИТЕ И ШОПИТЕ СРЕЩУ РИМСКАТА ИМПЕРИЯ   "DACIA VICTA!"

imageimage

Научен доклад
на Акад. Йордан Стоилов Иванов И Анна Зографова – член – кореспондент на МАБИК   за заседанието на I секция на Третия Общобългарски конгрес по история Българска и класическа (IX -1 век пр.н. ера) античност - история, култура и цивилизации", с организатори ООБ, МАБИК и ОБНУ "Г. С. Раковски".   Mont-press.com - Брой 47/1986/ година ХХІІІ
22- 26.06.2012 г.

Историците дълго са спорили и продължават да спорят по темата - кой народ, кой етнос или кое племе е населявало в най-древните  времена Балканския полуостров. Окончателно възприетата теза е, че дако-мизийците са били най-старото автохтонно население на Балканите, както баските в Европа. Доколкото можахме да проникнем в далечното минало на Балканите, най-старите жители дако-мизийците са живели на територии от Карпатите до Бяло море и от Адриатическо до Черно море. По-късно, около втората половина на ІІІ-то хилядолетие пр. Хр., Балканската територия се изпълнила с тракийски племена, а от север проникнали и илирийците, (,чийто потомци са днешните албанци – арбанаси - албанаси). Вследствие на тоя натиск, част от тракийските племена се принудили да потърсят земи в Мала Азия  като фригите , част от мизите и др.
От направените изследвания от, страна на българския етнолог,  етнограф и учен - проф. Петър Петров,/ удостоен с научното звание академик посмъртно от МАБИК/ става ясно, че присъствието на дакомизийците в района на Сердика /днешна София/ датира най-малко от 6900 г пр. н. е. И тъй като в научната ни книжнина се говори за династични семейства на древността, следва да отбележим, че най-старото местно население у нас е от дако-мизийски генотип.В същия контекст притърсенето на нови гени в човека на база биоинформатика в установяване на cause-and-effect на генетичните отношения и извеждане ролята на индивидуалните гени и техните мутации, българският учен академик Йордан Стоилов Иванов още през 80-те години на ХХ век доказа, че дакомизийците и балтоилирите са първите най-устойчиви етноси на Балканите. Същата теза е потвърдил в края на 80-те години на миналия век и етнологът проф. Петър Петров, определил съвместно с антрополози, че самият изследовател - акад. Йордан Стоилов Иванов е личност – феномен, съхранил чертите на непроменяем дакомизийски генотип на 6 900 години.

Доктрината на Йордан Стоилов Иванов, в контекст на тезата за доминантния и рецесивен ген е провокирала още едно тайно изследване на група антрополози от академичните среди на България през 80-те години на миналия век, които са установили, че тогава на Балканите живеят 65-66% представители на дако-мизийците от югоизточния подрасов, 12% средноевропейски под расов тип – / гети – готи/ - обозначени като славяни, 6-8% средноазиатски под расов тип и др. Владенията на дакомизийците се простирали в четирите посоки на света - на Запад, стигали много зад пределите на Сингидун, /днешен Белград/, град Шкодра, в земите на днешна Албания, на югозапад   - Адриатика. Етническата територия на дакомизийците заемала 4/5 от Балканите и била щрихирана, в района на днешните земи между Елбасан, устието на Дунав, Белград и Одрин. Териториите на Балканите, обитавани от дакомизийците се простирали още и на запад между р. Тиса, (Йордан, река Дунав), на север до Карпатите, на юг по лимеса на Дунав, до река Днестър, (а според Птолемей - и до Серет). Известно е, че дако-мизийците първи са се отделили от общия индо-европейски корен. И ако Дакия векове наред е била държавно образувание, съществувало от най-дълбока древност в част от земите ни, то   племента на дакомизийците и предците на днешните шопи били назовавани в онези древни времена даки - хети, шети /шопи/ . От тях не е останало много като исторически и археологически артефакти. В историята обаче, дакомизийците се вписват със своята невероятна войнска мощ и необикновена енергия и с  неоспоримата си страст към войните. С тези войни столетия наред дакомизийците плашели Великата римска империя.. Дако-мизийският конник бил всемогъщ, с покровителството си над различни ареалии. Това се потвърждава от огромния брой обредни паметници, изработени през римската епоха и открити по нашите земи. Така например, в Археологическия музей на град Монтана се пазят три мраморни изображения, намерени при разкопките и две изчезнали в миналото. Едното от запазените е почти статуарно и по размери е от най-големите в нашата страна. Известна е и обредната плочка на дакомизийски войн от Лесковец, а един надпис от Монтана е посветен специално на него. Щандартът на дакомизийците представлявал вълча глава с опашка. Ако трябва да щрихираме военния потенциал на дакомизийците както и въоръжените формирования и на техните съюзници, следва да отбележим, че този потенциал имал своите особености: в запазените барелефи и орелефи от времето на дакомизийците откриваме немалко батални сцени на сражения. Запазени са и композиции с римски легионери, сражавали се в ръкопашни схватки дакомизийци. Една много важна особеност от бойното снаряжение на дакомизийците, която не се среща никъде другаде из между древните народи, това е странният клин, много по-голям и по стар от известния меч „Ромфея”. Този дакомизийски меч, описван от хронистите е станал известен по-късно като закривен от единия край с две скоби войнски атрибут. Същото древно оръжие се наричало фалкс (falx) – меч, подобен на мечовете на скито-сарматите. Бил използван и за двете ръце. Дължината му достигала повече от метър и половина. Мечът бил извит в края и при наточването се е заточвала вътрешната дъга, с помощта на която дакомизийците сваляли противниците си от конете. Същото оръжие било използвано за близък бой и всявало страх и ужас, използвано от умелите ръце на дакомизийците, които са известни като велики войни. Дакомизийците разполагали с род войска, каквато римляните въобще не са имали. Това били т. н. катафракти – буквално обковани в броня конници, като обковът включвал едновременно и коня и конника. Това ако може така да се каже е бил архипрототипът на днешните танкове. Впоследствие римляните копирали от дакомизийците техните уникални войнски аксесоари и начини на формиране на войсковите съединения. Такива бойци катафракти за пръв път използвал военачалникът Галиен през втората половина на 3 век. Оказва се, и че скитите са били нещо като липсващото, свързващо звено на войнските умения на дакомизийците и римланите. По същия повод дакомизийският метод на водене на бой излязъл извън пределите на дакомизийците. Този метод бил използван и от Роксоланите (Roxolani), племе от сарматски произход, което се отличавало с това, че неговите конници били както дакомизийците – невероятни майстори на бронираните конни атаки. Роксоланите били най-близките съюзници на дакомизийците.И те самите при необходимост били готови винаги да участват в битките срещу римляните. Тук е мястото да посочим и , че ако според известната латинска хроника от ІV в. перси, влъхви и българи били едно и също,      и всички те били от едно племе -  "Библейският Сим" както е известно, БИЛ прародител на 25 народа, назовани с имената на синовете МУ: Елам, от който били еламците, Асир, от който произхождат асирийците Арфаксад, прародител на халдеите, Лух, от който произхождат лазите, Лебул, прародтел на лидийците, Харам, от който тръгват игурите и етхесите, Гетсер, от който са гасфените, Халмодат, от който тръгват Индиите, Сала, от който са бактрийците, Арам, от който са евреите и арабите, Идурам, от който са гамериите, Одерма, от който са мардиите, Лезел, от който са партите, Декем /Десем, от който са били етруските /дакомизийците/, Аскал, от който са хискиите, Асхал с двамата му синове Мелхи и Мелхиседек, Авимелех, от който са хирканите, Саббей, от който са араните, Мемсвир, от който са армени /армъните/ и амените, Евилат, от който са гимнософисите и Заези, от който произхожда едно от прабългарските колена.     В Дакия и около Дакия живели представители на множество етноси и народи, като в "Слове о полку игоревом" е упоменато, че след нападенията на влъхвите, ляхите напуснали придунавието и се заселили около р. Висла във времето, в което заедно с дакомизийците воювали и германите. В каменни орелефи, в мраморни барелефи и в изображения, интерпретиращи сражения от онова време до наши дни са запазени изображения на дакомизийски и сапейски бойци – войни, скулптурирани с характерна прическа на главите във вид на конска опашка, с плитка не отзад, а отстрани.   НАЙ-ИЗВЕСТНИТЕ ЦАРЕ НА ДАКОМИЗИЙЦИТЕ: •       Цар Залмоксис (Zalmoxis) - 6 век пр.н.е. •       Цар Карнабон (Charnabon) - 5 век пр.н.е. •       Цар Котела (Cothelas, Gudila) - 4 век пр.н.е. •       Цар Котела или Гудила (на латински: Cothelas, Gudila; fl. 4 век пр.н.е.) - на цар на тракийското племе гети в Одеса. Царството му се е простирало до Черно море, между северна Тракия и Дунав. Okolo 341 пр.н.е. същият владетел се е съюзил с македонския цар Филип II и станал негов васал. Дъщерята на цар Котела Меда се омъжила за цар Филип II, за което са писали R. Talbert, "Getae under Cothelas". Atlas of Classical History, 1989, p. 63. •       Talbert, Richard, Atlas of Classical History. Routledge, 1988. ISBN 0415034639. •       D. Lewis, J. Boardman, S. Hornblower, M. Ostwald, The fourth century B.C, 7. Cambridge University Press, 2008. ISBN 9780521233484. •       Цар Дуал (Dual) - 3 век пр.н.е. •       Цар Ремакс(ос) (Rhemaxos) - около 200 пр.н.е. •       Цар Москон (Moskon) - 3 век пр.н.е. в Добруджа •       Цар Дромихет(ес) (Dromichaetes) - 3 век пр.н.е. •       Цар Дромихет бил владетел на гетите от лимеса на долния Дунав, около 300 г. пр. Хр, а негова столица била Хелис. В същата връзка откритата през 1982 г. Свещарска гробница в Западното Лудогорие в България предполага, че градът Хелис може би се е намирала някъде в околността, където са намерени останките на голям древен град и множество други тракийски гробници. •       Древни източници (Страбон, Диодор Сицилийски, Полибий, Плутарх, Павзаний) описват победата му над Лизимах, цар на Тракия, бивш генерал на Александър Македонски, който владеел крепостта Тиризис (днешна Калиакра). •        Дромихет – дипломатът, който след като заловил Лизимах, организирал символично пиршество. По време на пира Лизимах бил гощаван с най-хубавите ястия и се хранел от сребърни съдове, докато гетите ядели съвсем скромно от дървени чинии. Намекът на Дромихет към Лизимах с това бил следният: "Щом имате такива сребърни чинии във вашата страна, защо дойдохте тук, за да вземете нашите дървени чинии?". Накрая Лизимах бил освободен и изпратен с богати дарове. По този начин били установени мирни отношения меджу него и гетите. По-късно този мир е бил скрепен с женитбата на цар Дромихет и дъщерята на Лизимах. •       Цар Залмодегик(ос) (Zalmodegikos) - 3 век пр.н.е. •       Цар Рубобост(ес) (Rubobostes) - 2 век пр.н.е. •       Цар Орол(ес) (Oroles) - 2 век пр.н.е. •       Цар Золтес (Zoltes) - 2 век пр.н.е. •       Цар Диком(ес) (Dicomes) - 1 век пр.н.е. •       Цар Ролес (Rholes, Roles) - 1 век пр.н.е. •       Дапикс (Dapyx) - 1 век пр.н.е., в Малка Скития •       Цар Буребиста (Burebista) - 70 пр.н.е. - 44 пр.н.е. •       Цар Буребиста (на древногръцки: "Βοιρεβίστας") е цар на даките и гетите, който за първи път обединява техните племена и ги управлява между 82 и 44 г. пр.н.е. и е провеждал грабителски и завоевателни походи в Централна и Източна Европа, подчинявайки повечето съседни племена. След заговора срещу него и убийството му империята се разпаднала няколко по-малки държави. •       В зенита на силата си, империята на Буребиста се простира от Карпатите в Словакия до Балканите и от Среден Дунав до Черно море. Според Страбон, гетите тогава събирали армия от 200 000 души по време на война. •       През 48 г. пр.н.е. той се присъединил на страната на Помпей Велики срещу Юлий Цезар, в Гражданската война на Цезар, като изпратил Акорнион като свой посланик и военен съветник. След като Цезар победил, той планирал да изпрати легиони да разбият Буребиста, но преди да го направи, на 15 март 44 г. пр.н.е., бил убит в Сената. •       В три първични източника, които споменават Цар Буребиста: Страбон, Йорданес и маморна плочка с надпис, открита в Балчик, България (днес изложена в Националния исторически музей в София), която споменава за Акорнион. •       Цар Котис (Cotiso или Cotison, Koson?) - 1 век пр.н.е. •       Цар Зиракс (Zyraxes) - 1 век пр.н.е. (28 пр.н.е.) •       Цар Комосик(ос) (Comosicus) - 44 пр.н.е. - 28 пр.н.е. •       Цар Скорило (Scorilo) - 1 век пр.н.е. •       Цар Косон (Coson) •       Цар Дурас (Duras) - 68 - 87 •       Цар Децебал (Декебалос) (Decebalus) - 87 - 106 Виж в Библиография! Техническото обеспечение на армията на дакомизийците не отстъпвало на римскотол И тъй като градовете на дакомизийците и фортификациите им се намирали високо в планините, те били укрепени с каменни стени. Оказва се, че римляните буквално копирали тези каменните стени, префасонирайки ги по свой образец. В някои моменти от онова далечно антично време дори финансовите возможности на дакомизийците превъзхождали римските. Този въпрес е бил изяснен по време на пленяването и екзекуцията на цар Децебал. При това дори Римската Империя сама години наред е снабдявала, тренирала и финансирала дакомизийците. Значително по-късно, от Вътрешна Дакия се е отделила провинцията Дардания. Царят на гетите Дромихет ситуирал яка държава, а легендарният пълководец Лизимах пък бил един от приемниците на Александър Велики. Дори той претърпял поражение от гетите и попаднал в плен. През 60-те г. преди Хр., цар Буребиста организирал велика държава, с което възродил народа на гетите. От аналите са останали сведения, че в този момент този народ изнемогавал от пиянство. Същият владетел обединил дако-гетските племена и построил в Дакия множество крепости, които илюстрирали неговото могъщество. Царят започнал и външна експанзия, с армия от над 200 000 души.  Около 60 г. преди н. е., цар Буребиста тръгнал на запад, разгромил келтите, боивите и тевристите. На изток завзел Олвия – най-важния древен гръцки център в онова време. Цар Буребиста възнамерявал да се намеси и в гражданската война в Рим, на страната на Помпей, но бързата победа на Цезар ликвидирала плановете му. Цезар подготвял настъпление в Дакия и по ирония на съдбата тези двама владетели били убити, в резултат на заговори почти едновременно: Император Цезар през 44 г., а цар Буребиста - през 45 г. пр. Хр., когато Дакия се разпаднала. От времето на цар Буребиста има останали построени множество светилища, с квадратна или кръгла форма на открито. Тези светилища били изграждани върху колони, символизиращи свещените гори. Такива светилища има немалко непроучени у нас, по-точно на територията на Северна България. От времето на Буребиста е ситуиран град Кюстендил, след това Арчар в Северна България става столица на дакомизийците. При последната война на дакомизийците с Рим е изграден и пътят към днешния град Павликени и към градовете около Гиген и по Дунава. Тогава са били построени и крепостите. И понеже робите, които били препращани от Карпатите през Дунава, прекарвали руда, днес има немалко непроучени територии в Северна България, осеяна с могили – топилни, леарни на рудата, обработвана и карана за Рим. Основата, ядрото на новата държава била разположена на юг от Трансилвания, в района на Орештийските планини. Това място било защитено по естествен начин: Там се намирали още от древността огромни запаси от минерални ресурси. Ядрото на държавата било здраво укрепено като по свидетелства на историци, площ от над 150 кв. км. била преобразена в мощна крепост. Всичко това са свидетелства за централизираната власт на дакомизийците. Започвайки от Орештийските планини, властта на цар Буребиста се разпростряла върху всички земи, заети от дако-гетите. На изток територията й стигала до река Буг, а на юг, според това, което е написал Страбон, и до земите на Адриатика. Същият владетел воювал насеверо-запад успешно с келтите, а също и с племената на боите, живеещи на территорията на днешна Чехия. Страбон съобщава, че верховен жрец предсказател и главен съветник на царя тогава бил някой си Декений/Дикеней/, когото почитали като бог. Именно той заставил даките за изкоренят лозята и да живеят без вино! Краят на управлението на цар Буребиста според Страбон настъпил в момент, в който Буребиста бил убит по време на метеж, организиран от недоволни от политиката на царя по укрепване на централизираната власт аристократи. Съществува обаче и версия за организиране убийството му от Рим.  Историческото значение на периода на управлението на цар Буребиста е, че той съумял да създаде първото обединение от  дако-мизийци – хети /шети – шопи/ и да ситуира държава, разпростираща се върху територията на всички земи, обитавани от всички дако-мизийски племена. Този племенен съюз обаче се оказал недълговечен. А Жрецът на гетите Дикеней изкоренил лозята,и забранил пиенето на вино – нещо което през 9 век извършва и българският кхан Крум. Владетелите на дакомизийците и прабългарите, оказва се са се придържат към една и съща морална норма - въздържание на народа от ежедневната употребата на алкохол като виното се е използвало единствено като атрибут при обряди и религиозни празници. При цар Буребиста дако-мизийците са контролировали градовете - полиси на брега на Черно море - от Добруджа, (Истрия, Каллатис и др.) до Олвия. А Страбон  еописал походът на владетеля срещу келтско племе на скордисите, делящо земите си с дакомизийците   и   илирите. Единственият полис на Черно море , с който цар Буребиста е поддържал добри приятелски отношения бил   Дионисиополис -   (Балчик).   Според надпис, открит в града, гражданиниът Акорнион бил пръв съветник на Буребиста След смъртта на владетеля Буребиста, делото му продължил цар Децебал, в резултат на чието управление претърпял военно поражение и превърнал земята на дакомизийците в римска провинция.   Наследниците на владетеля Буребиста, Комосик и Корил /Скорил/ съхранили за поколенията учението и идеите на Залмоксис/салмоксис/, представян като ученик на Питагор и питагорейците, а всъщност този древен дакомизиец е е бил истинският учител на философската школа на Питагорейците както и учител на древногръцкия философ. И ако сведения за Залмоксис /Салмоксис/ последен ни е оставил Херодот, отново те са непълни и видоизменени. Защото още един друг хронист Хезихий е твърдял, че при повторното си завръщане в земите на дакомизийците на Балканите, жрецът Салмоксис бил един от първите местни посветени мъже при дакомизийците, който в югоизточната част на Балканите “научил първите от местните племена – от астейците, дакомизийците и сепейците да се събират и пируват при което им разказвал, че нито той, нито неговите съмишленици някога ще умрат…”В този смисъл Залмоксис е проповядвал своята философия и религия за безсмъртието, отново в ареала на Балканите, в земите на сапейците и астейците. Впоследствие самият Платон е оставил анали, в които съобщава, че Салмоксис /Залмоксис/ е бил невероятно почитан в своето време и впоследствие…. Имало е времена, в които “за реките Дунав и Искър се знаело, че извирали от "страната на келтите и друидите", времена, в които келтските народи съжителствали с нашите предци, заедно със своите жреци друидите.Това потвърждава и самият Херодот. Чак впоследствие 3-ти - 6-ти век, келтите се изместват на север, заедно с племена от илирийски и дако-мизийски произход ,/сапи, сепейци или шопи/, достигнали до земите на днешна Шотландия. В древността Шотландия била наричана от римляните Каледония, населена от келтски племена - пикти, гаели, а също и от сапи /сепи, сепейци, шопи/. През VІ в. сред пикти, илири, скоти и от потомците на скитските племена се приема християнството. И ако през VІІ век възникват първите държавни обединения , през 844 г. се появява и кралството Албан, а през ХІ в. то се претрансформира в единно шотландкско кралство, наричано "Скотия" .. ------- Проф. Александър Фол във времето, в което бе корифей категорично не разрешаваше да се говори за даки. Само месец преди смъртта си обаче, той написа писмо, адресирано до МАБИК и поздрави акад. Йордан Стоилов Иванов, за приноса му в изследването на дакомизийците. Проф. Фол винаги е твърдял, че не е възможно да бъде изведена цялата проблематика на Орфизма. Той обаче си е противоремал, като е считал, че най-сполучливият опит да се докаже в широк план историческата реалност на Орфей е бил направен от Ж. Коман, който пък съпоставил певеца Орфей със Залмоксис, обожествен от Даките. Интересно е да се знае и, че датирането на съществуванието на Залмоксис и Орфей става последователно в периода 1500 - 1200 г. пр.н. ера или по-точно преди Троянската война. Ето какво твърди проф. Фол в "По- литическа история на траките":      "Реалността на Орфей е толкова важен въпрос, колкото и хронологията на евентуалното му "царуване"; подобен въпрос не може да има никакво значение. Същественото е, че орфизмът е своеобразна държавна теория от микенската епоха, която е белязана от дълбоки източни влияния, каквито са монотеизмът, безсмъртието на душата, соларността, и е обагрена от музиката и мистериите.          Най-убедителното доказателство, че прототракийският орфизъм е било учение, разпространено в слабо позната микенска Тракия, се предлага косвено от епоса и се съдържа в обстоятелството, че то е напълно непознато на Омир; за него започват да говорят дакомизийците и иилирииците от VI в. пр. н. е. Ибик, Симонид и Пиндар, а логографите за пръв път създават трите главни версии за генеалогията на Орфей (150а: II,113). Орфизмът съчетава хтоничността и соларността в здраво единство. Той, според проф. Фол обосновава и държавноидеологически типа "орфически" владетел, които е цар и жрец, прорицател и мъдрец, и който съответства на митологическия образ на реалния микенски предводител. Родословните ситеми и локализациите на "царството" на Орфей в югозападна Тракия, край Хелеспонта и в Родопите от ранната класическа епоха съвсем не са случайни при това положение, защото в тези три пункта на егейския хинтерланд именно най-ясно се долавят държавообразувателните процеси в микенска Тракия и тяхната приемственост у същинските траки. Орфическият синкретичен хтонично-соларен култ на прототракийската аристократическа върхушка е свързан прочее с микенската старина и с микенската държавнорелигиозна теория. В света на вярванията, орфизмът се противопоставя категорично на други култове, които се разпространяват повече сред низшите слоеве на населението или сред селяните общинници. Най-завладяващият пример е яростната битка на "едонеца Ликург"". --------- Известно е, че при император Нерон, около 100 000 роби от Дакия били преведени в Мизия и разселени из равнината по лимеса на Дунав. По време на събитията обаче, през Гражданската война от 69 г., тези събития показали, че подобна политика не може да реши проблемите с дакомизийците. Муцианус (Mucianus), изпратеният с войските на император Веспасиан да организира контрола в Рим, преминавайки през земите на Мизите, неочаквано бил атакуван от Дунав, което го принудило да се лиши от цял един свой легион. През 70 г. дакомизийците отново атакували Мизия, в резултат на което бил унищожен и легионът на Фонтеиус Агрипа, който впоследствие бил убит. През 80 -та г. в Дакия се появил лидер - император Домециан. Тогава опитният пълководец Корнелии Фускус, (Cornelius Fuscus), командир на преторианците атакувал дакомизийците и бил разбит. В същата година загинал и губернаторът на Долна Мизия - Опиус Сабинус (Oppius Sabinus), чиито войски също били разгромени. Разгневеният Домициан през 88 г. прехвърлил по Дунав най-добрите си бойци на империята - легионите от Британя и Рейн (I и II Adiutrix,


Тагове:   annazografova,


Гласувай:
1



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bojanapankov
Категория: Технологии
Прочетен: 1139369
Постинги: 351
Коментари: 74
Гласове: 450
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930