Най-четени
1. atil
2. radostinalassa
3. zahariada
4. bogolubie
5. varg1
6. kvg55
7. gothic
8. planinitenabulgaria
9. mt46
10. samvoin
11. reporter
12. wonder
13. getmans1
14. bosia
2. radostinalassa
3. zahariada
4. bogolubie
5. varg1
6. kvg55
7. gothic
8. planinitenabulgaria
9. mt46
10. samvoin
11. reporter
12. wonder
13. getmans1
14. bosia
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. leonleonovpom2
4. mt46
5. ka4ak
6. dobrota
7. ambroziia
8. donkatoneva
9. milena6
10. bojil
2. katan
3. leonleonovpom2
4. mt46
5. ka4ak
6. dobrota
7. ambroziia
8. donkatoneva
9. milena6
10. bojil
Най-активни
1. sarang
2. desitomova
3. lamb
4. siainia
5. hadjito
6. energyawakeningbg
7. metaloobrabotka
8. mimogarcia
9. bateico
10. djani
2. desitomova
3. lamb
4. siainia
5. hadjito
6. energyawakeningbg
7. metaloobrabotka
8. mimogarcia
9. bateico
10. djani
Постинг
21.01.2010 17:33 -
Всичко за забравения наш Чудотворец - Свети Киприян Български, митрополит Киевски, Руски и Литовски - едно изследване на акад. Йордан С. Иванов и асистент Анна
Автор: bojanapankov
Категория: Технологии
Прочетен: 8354 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 22.01.2010 12:38
Прочетен: 8354 Коментари: 1 Гласове:
3
Последна промяна: 22.01.2010 12:38
Всичко за забравения Свети Киприян Български - митрополит Киевски, Руски и Литовски
Mont-press.com Бр. 6 (1744), год. ХХI, 21 - 25 януари 2010 г. Едно изследване
на
Акад. Йордан С. Иванов
и
асистент Анна Зографова – чл. kореспондент на МАБИК
Сравнително малко са официалните сведения за биографията на Свети Киприян Български до момента на неговото пристигане в Русия. Фактът, че архиереят Киприян Цамблак е бил българин изобщо не може да бъде подлаган на съмнение както и обстоятелството, че е бил монах и в Атон, а впоследствие е станал и съподвижник на патриарх Филотей, (οικείος καλόγηρος). Той обаче никога през целия си съзнателен живот не е прекъсвал личните си връзки и контакти с България. Дипломат и преводач на славянски езици, на множество византийски хроники и текстове, последовател и проводник на исихазма в България и Русия, Киприян Български е изминал дълга голгота за да заеме поста митрополит и паството на митрополитската катедра в Москва. По времето на Киприян Цамблак в манастирите на Новгородска, Псковска и Суздалско-Владимирска области се оформят известните иконописни школи – Новгородска, Строгановска и Московска. Митрополитът е радетел на иконописта – сам рисува икони и според последните изследвания (Бетин Л.В. – Митрополит Киприян и Теофан Грек, 1976 г.), подкрепя дейността на известните зографи, творили в древна Рус по това време – Теофан Грек (ок. 1340-след 1405) и Андрей Рубльов (1360/70-1427/30). По негово време и със съдействието му са създадени Сретенският (1397 г.) и Савино-Старожевския (рус. – Савинно-Сторожевкий монастырь) (1404-1405 г.) манастири, изградени са нови храмове, подпомогнати са много обители. Киприян лично спомага за съграждане на черквата "Св. Три светители" и Катедралния (съборен) храм в Савино-Старожевската обител "Рождество Богородично" в Москва. Канонизиран е бил за светец от Руската православна църква през 1472 г. С това Българският архиерей - Св. Киприян Цамблак Чудотворец е оставил искряща следа на святост и чистота в историята на църковното дело у нас и в Русия.
Нещото, което за него се знае, но не се говори е, че е практикувал исихазъм. Интересувал се е и от варлаамството - учението, основано въз основа на идеята, че до вярата се стига чрез знанието за Бога. Известно е, че Варлаам, който иронизирал исихастите е пристигнал от Калабрия през 1330 г. в Цариград, където с помощта на император Андроник III и на "Великия доместик" Йоан Кантакузин е започнал да философства и да развива теории, че “Бог е непознаваем и, че с помощта на логиката на Аристотел, божествените истини за произхода на Св. Дух не биха могли да се докажат - нито в полза на православието, нито в полза на католическата църква”. Но след многобройните споровете с Григорий Палама, дискутирани на събор през 1341 г. в Цариград , калабриецът Варлаам безславно се завърнал в родината си. Днес празникът на Св. Киприян Цамблак Чудотворец се чества през септември - на 16 септември по стар стил или на 29 септември нов стил. А датата 27 май е свързана с обретението на неговите мощи. Св. Киприян Български Чудотворец е голям български светец, за когото в последно време малко се пише и говори. Бил е ученик на исихасти и автор на уникални ангиографски съчинения. Отразил е в своите писания най-пълната и точна информация за достиженията на Търновската духовна школа от времето на Теодосий Търновски. Известно е, че Св. Киприян Български Чудотворец е бил потомък на търновски боляр от рода на Цамблак. Наричан е още Търновски, защото е бил роден в старопрестолния град Търнов, който през 12 и 13 век е старопрестолната столица на Второто българско царство. В периода 1373 – 1374 г. Свети Киприян Български е мисионерствал, с цел да помири в Киев руския митрополит Алексей, с Тверския княз както и последния, с литовския княз Олгерд. Св. Киприян Български тогава е бил посланик на Цариградския патриарх Филотей. Алексий запознава Киприан с игумените Св. Сергий Радонежски и с неговия племенник Феодор Симоновски. Помежду си те и тримата дълго време са си писали писма.. Убеждавайки се в неубедителните и неумели действия на Алексий, Киприан Български помолил патриарх Филотей да раздели Руската митрополия. Той написал едно много специално писмо, от името литовските князе. С това свое писмо помолил да му бъде съдействано « да запази древното устройство на Русия и в бъдеще, та тя пак да се намира под властта на един митрополит, за да се подчинява на съборните закони”. В писмото си Киприян Български се аргументирал много точно за необходимостта да получи възможност, да стане единствен митрополит на цяла Русия...». Живял във времето на Патриарх Евтимий, бил е негов съратник, другар и съученик, от школата на свети Теодосий Търновски, ситуирана в Килифарския манастир. Св. Киприян Търновски - Български, заедно с Евтимий, - /бъдещия изключителен български патриарх Евтимий/ е предпирел пътуване до Цариград като двамата са придружавали своя велик наставник и учител Теодосий Търновски. Тук е мястото да споменем, че през 1394 г., след падането на Шишмановото царство под турска власт и превземането на старопрестолната столица Търново от турците, патриарх Евтимий е бил изпратен на заточение, заедно с целия си клир и всички видни боляри и аристократи от двореца Царевец. Раздялата на Евнтимий с пастовто е описана изключително в житието му, чийто автор е Киевският митрополит Григорий Цамблак. Предполага се, че мястото на заточението на Евтимий патриарх Търновски е бил Бачковския манастир, където е починал през 1404 г. Ето как е описана в Уикипедия ситуацията, след смъртта на митрополит Алексий: “ на 12 февруари 1378 г., с поддръжката на Дмитрий Донской и антилитовската московска партия на болярите за митрополит, с ново създадената титла «на Велика Русия» е бил избран Михаил-Митяй, утвърден от патриарх Макарий. Киприан Български заминава от Киев, където е бил «2 години и 14 дни» за Москва. Там той пристигнал през юни 1378 г., за да представи грамотите, подписании от патриарх Филотей, император Йоан V и Синода в Цариград през декември 1375 г. Но бива арестуван, ограбен и изгонен като целият епизод е известен и подробно описан в руските летописи. Киприан Български е настоявал, че е бил упълномощенн в качеството на единствен законен наследник на митрополит Алексий. Тогава той отлъчил самозванците и отново заминал за Цариград за разглеждане делото по случая от патриарха и синода. Киприан преминал през Киев, Молдавия и Влахиял Бил ограбен на Дунава. Посетил на път за Цариград родната си България и бил сърдечно посрещнат от българския патриарх Евтимий и от цялото население на Старопрестолно Търново. Пребиваването на Киприан в България също така особено подробно е описал неговият роднина Григорий Цамблак, в надгробната си реч за Киприан. При това връзките между православна Литва и България по онова време са били особено тесни: Феодорит е бил назначен за митрополит в Търново през 1352 г., а Григорий Цамблак – племенника на Киприян Български, за Киевски митрополит през 1415. През април-май 1379 г., Киприан Български отново пристигнал в Цариград. След като на 1 юли 1379 г. Йоан V и неговият син Мануил, с помощта на венецианците и с одобрението на султан Мурад отново превзели града, Андроник IV избягал в Галата. Тогава Синодът веднага отстранил патриарх Макарий. В документ на патриаршията от 6 октомври 1379 се пази подписа на Киприан Български, "митрополит на цяла Русия" (Ό ταπεινός μπτροπολίτης πάσης "Ρωσίας Κυπριανός). Новият Цариградски патриарх Нил Керамей заел патриаршеския престол през май-юни 1380 г. Тогава в Цариград пристигнали посланици от Москва, с кандидата за "митрополит на Велика Русия", по старото съглашение, постигнато между патриарх Макарий и Андроник IV. След Куликовската битка обаче, княз Дмитрий Донской рязко променил отношението си към Киприан |Български, защото неговата политика на сближение с Литва за тогавашния момент е била оправдана, а и цялото монашество, възглавявано от Сергий Радонежски заело тогава позиция абсолютно изцяло на страната на Киприан. Така през зимата на 1380-1381 г., княз Дмитрий Донской изпратил своя личен духовник Феодор, игумен на Симоновския манастир в Киев, за да покани Българския митрополит Киприан в Москва в митрополията. През 1381 г. Киприан Български пристигнал в Москва: "в четверток шестой недели по Велице дни [после Пасхи], на праздник Вознесениа Господня, [75] прийде изо Царяграда на Русь пресвяшенныи Киприан на митрополию свою ис Киева на Москву. Князь же великий Дмитреи Иванович прия его с великою честию и весь град изыде на сретение ему. И бысть в тъи день оу князя у великаго пир велик на митрополита и радовахуся светло". Следвайки византийския съборен акт, Дмитрий Донской помолил архиерея Киприан Български да му опрости «миналите грехове» и порицал грамотите на «бившия цариградски патриарх Макарий» (1376-1379), който междувременно бил назначил за митрополит на "Велика Рус" Пимен. След като Йоан V сключил мир със сина си Андроник IV, през май 1381 г., Пимен се завърнал в Русия. Бил арестуван , лишен от сан и хвърлен в тъмница. Така още през 1381 г., Киприан Български въвел почитанието към Свети княз Александър Невски и през 1382 г. изиграл една изключително важна роля при превземането на Москва от хан Тохтамиш. Чак обаче през 1386 /или 1390/ при Василий I) той бил хиротонясан официално като митрополит в Москва. Точно по същото време хуно-татарите рицари от Златната Орда започват да се борят помежду се за власти като само в периода 1359 - 1380 г. властта на Златната Орда преминава последователна в ръцете на 25 ханове като през 1378 г. княз Дмитрий Донской побеждава войските на хан Мурза при брега на реката Родна. Последна е била невероятната баталия, известна като Куликовската битка през 1380 г. Победител в тази битка става княз Дмитрий Донской. Именно той побеждава Великият Мурза - хан Мамай и тогава е титулован с най-големи почести като Велик всеруски княз и управител на града, създаден от протобългарския княз Акхад Моска и кръстен по-късно на негово име Москва. Тогава именно се осъществява и срещата на княз Дмитрий Донской с българския митрополит Киприян.
Според стародавно предание, по времето на митрополит Киприан Български в града, създаден от българския владетел княз Акхад Моска е бил спасена по чудо, от нашествието на хан Тамерлан (Тимур или Темир-Аксак). И когато Тамерлан се приближил към брега на Дон, българският архиерей и митрополит московски Киприян изпратил духовници във Владимир, за да донесат в Москва чудотворната Владимирска икона на Светата Богородица. И когато шествието с иконата наближило Москва, митрополит Киприан Български, духовенството и целият народ я посрещнали с поклони и с молитви. Това събитие е станало сюжет за много руски икони. Легендата разказва още, че самата Света Богородица се е явила насън на Тамерлан и му казала да си върви. Тамерлан напуснал Дон, където пребивавал с войските си повече от две недели. А на мястото на посрещането на свещената Владимировска иконата е бил построен, още при Василий I Сретенският манасти, (днес на ул. „Сретенска“ в Москва е запазен само храмът). Празникът Сретение на Владимирската икона както е известно се чества всяка година на датата 26 август. И така архиереят Киприян Български се оказал не само известен църковен писател, редактор и преводач на богослужебни книги, на "Кормчията", автор на жития на руски светци като това на Св. Петър Московски, но и съвременник на уникални исторически събития и личности. Св. Киприян Български е писал статии по литургика, събирл е писмената на руски духовници и князе и е водил обширна кореспонденция, с огромна историческа значимост и ценност”. Има анонс, че Киприян живо се е интересувал и от школата на исихастите, актуална в края на XIII и началото на XIV век в Света гора и в някои манастири в Мала Азия и на Балканския полуостров. През 1335 както е известно един от великите проповедници на исихазма е бил монахът св. Григорий Синаит, който по божия милост и с участието на българския цар Иван Александър е основал в планината Странджа, в областта Парория известния Синантски манастир. Св. Киприян Български е пребивавал известно време и в Атонската обител, но през 1373 отново е станал синкел на цариградския патриарх св. Филотей, също ученик на Григорий Синаит. Именно позицията на Свети Киприян Български на синкел е предопределила мисията му за извършване на една изключително важна църковна и историческа роля в Руското царство, по разрешаване споровете между Московската, Киевската и Литовската митрополии. През зимата на 1375 г. Киприян е бил ръкоположен за митрополит на Литва със седалище в столицата на Киевската Рус - Киев. През 1376 Св. Киприян Български е поел митрополията на Киев. С това столицата на Второто българско царство - Търнов град е дала един изключително достоен висш иерарх в лоното на църквата – С. Киприян Цамблак Чудотворец, митрополит Киевски. И до днес търновци расказват легенди за силните молитви, с които Цамблак лекувал и решавал всички проблеми на миряните. Архиереят станал московски и всерусийски митрополит през 1389 г., след смъртта на митрополит Пимен. Писал е житие за първия московски митрополит, св. Петър. Св. Киприян е способствал в максимална степен за извисяване и просияване на руското православие и именно по тази причина е бил канонизиран. Известна е датата на смъртта му - 16 септември 1406 г. като канонизацията му е била извършена през 1472 г. а нещо, което не се знае – по време на ремонт на Великия Московски събор "Успение Богородично" ,мощите на Св. Киприян са били открити нетленни и това се случило точно 66 години след неговата смърт. Докосването до тези мощи е предизвиквало чудотворни изцеления и по тази причина той е бил наречен още и Чудотворец. Над гроба му прочувствено слово е произнесъл неговият племенник и ученик Григорий Цамблак, който по-късно е също е бил ръкоположен за митрополит Киевски - в периода 1415-1420. Негова енория паство - станал град Новгород. А в своето специално "Похвално слово за Св. Киприян Български", Григорий Цамблак се е обрнал към руските миряни, произнасяйки следните думи, които са записани и се пазят в старите руски богуслужебни книги: "Нашето Отечество го роди, а вам Бог дари... ...Отче Киприяне, наистина ти си светило (слънце) за руската земя". Надгробната реч на Григорий Цамблак е била включено в църковен сборник през ХVІ в., посветен на светите дни на митрополит Киприян. Тези думи са били препечатани след няколко века и в "Чтениях Общества истории и древностей российских" от 1872 г., в Кн. 1. Така Великият, но днес забравен български чудотворец Киприян е бил погребан по славен църковен източно-православен ритуал в знаменитете руска съборна църква "Св. Богородица", намирала се в непосредствена близост /тогава/ до основания от самия Чудотворец храм "Тримата светители". По време на погребалната церемония молитви са били четени от руските архиереи Григорий Ростовски, от Митрофан Суждалски и от Ларион Коломенски. А и в аналите открихме как руските църковни летописци са описали последния път на Великия български митрополит - съпроводен от шествие на хиляди миряни и изцелени от него люде.
Използвана литература : Митрополит Киприан и московский сепаратизм (1376-1381) , биография Древнерусская духовная лирика - произведения икона Уставная грамота митрополита Киприана Владимирскому царевоконстантиновскому монастырю, 1391 г., октября 21 Руководство к писанию икон святых угодников Божиих в порядке дней года. Опыт пособия для иконописцев. Москва 1910 [Репринт: Москва (Русскій Хронографъ), 2002], с. 16-17
Русские святые: 1000 лет русской святости / Жития собрала монахиня Таисия (Татиана Георгиевна Карцева). Москва (Азбука), 2000, с. 557-558 . Жития русских святыхъ, собрала монахиня Таисия, Ню Йорк 1984, т. 2, с. 162.
P.S. Във периода 29.12.2009 - 05.01.2010 академик Йордан Стоилов Иванов е пребивавал в Киев - Украйна - специално за да проучи основно църковните архиви с жизнеописанията за делата и дейността на Св. Киприян - Чудотворец Български и митрополит Киевски, Московски и Литовски.
"Всяка правова държава се крепи на ...
Има-няма двеста платени лумпени
Пак за тия протести (девети и десети юли...
Има-няма двеста платени лумпени
Пак за тия протести (девети и десети юли...
Започнах да пиша за Патриарх Евтимий и исихастите .
Ти си го написал прекрасно!Поздрав за това , което правиш!
http://panazea.blog.bg/muzika/2009/06/23/dostoino-est.352824
http://panazea.blog.bg/nauka/2009/07/03/otche-nashy.358084
http://panazea.blog.bg/muzika/2009/08/06/bylgarska-cyrkovna-muzika.375426
http://panazea.blog.bg/nauka/2009/06/24/ave-maria.353353
http://panazea.blog.bg/nauka/2009/11/30/isihazym.445928
http://panazea.blog.bg/nauka/2009/12/01/patriarh-evtimii.446578
http://panazea.blog.bg/nauka/2009/12/01/jitie-na-patriarh-evtimii.446580
http://panazea.blog.bg/nauka/2009/12/01/jitie-na-patriarh-evtimii-pisano-ot-grigorii-camblak.446587
http://panazea.blog.bg/nauka/2009/12/02/isihazym-reziume.447135
http://panazea.blog.bg/nauka/2009/09/02/nova-zagadka-s-povishena-trudnost.390072
http://panazea.blog.bg/muzika/2009/06/23/ioan-kukuzel-angeloglasniiat.352743
цитирайТи си го написал прекрасно!Поздрав за това , което правиш!
http://panazea.blog.bg/muzika/2009/06/23/dostoino-est.352824
http://panazea.blog.bg/nauka/2009/07/03/otche-nashy.358084
http://panazea.blog.bg/muzika/2009/08/06/bylgarska-cyrkovna-muzika.375426
http://panazea.blog.bg/nauka/2009/06/24/ave-maria.353353
http://panazea.blog.bg/nauka/2009/11/30/isihazym.445928
http://panazea.blog.bg/nauka/2009/12/01/patriarh-evtimii.446578
http://panazea.blog.bg/nauka/2009/12/01/jitie-na-patriarh-evtimii.446580
http://panazea.blog.bg/nauka/2009/12/01/jitie-na-patriarh-evtimii-pisano-ot-grigorii-camblak.446587
http://panazea.blog.bg/nauka/2009/12/02/isihazym-reziume.447135
http://panazea.blog.bg/nauka/2009/09/02/nova-zagadka-s-povishena-trudnost.390072
http://panazea.blog.bg/muzika/2009/06/23/ioan-kukuzel-angeloglasniiat.352743
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
За този блог
Гласове: 450